Zoeken
verfijn de resultaten
Vier jaar lang bouwden medewerkers van basisscholen, peutercentra (inclusief voorscholen) en kinderopvangorganisaties in Utrecht via professionalisering aan de kwaliteit van de educatie voor het jonge kind. Een jaar na de afronding kijken we met betrokkenen terug: wat is er in de praktijk van terug te zien? Wat kunnen anderen ervan leren?
Wat moeten kinderen per leergebied kennen en kunnen? Deze vraag staat centraal in het landelijke programma Curriculum.nu. Negen ontwikkelteams met leraren en schoolleiders ontwikkelen voor negen leergebieden een visie op deze vraag, waarbij ze onder meer worden ondersteund door experts van SLO. Per leergebied geven geselecteerde ontwikkelscholen feedback op de tussenresultaten van de teams en werken ze aan het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Eén van die scholen is Kindcentrum Het Talent in Asten, dat ondernemerschap en thematisch werken hoog in het vaandel heeft staan.
Het is geen unicum meer: scholen voor basis- en voortgezet onderwijs die samen leerroutes aanbieden voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Drie van deze ‘tienerscholen’ ontwikkelen nu samen met SLO doorlopende leerlijnen van groep 7 tot en met klas 2, compleet met leerdoeloverzichten in leerlingtaal. Dat is handig, ook voor basisscholen die geen deel uitmaken van een 10-14-initiatief, maar hun leerlingen beter willen voorbereiden op het vo.
Hoe kun je ICT gebruiken om kinderen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats