Zoeken
verfijn de resultaten
In deze SLO Context is er aandacht voor curriculumontwerp op schoolniveau: hoe gebruik je als vo-school de ruimte die er is om invulling te geven aan landelijke leerdoelen?
Niets maakt zo veel los als een discussie over wat leerlingen wel en niet moeten leren op school. En dat is maar goed ook, want dat betekent dat we het belangrijk vinden. Maar hoe voer je een goede discussie over het curriculum? Wat komt er kijken bij een schoolspecifiek, vakoverstijgend curriculum en waar begin je als je als leraar losser van de lesmethode een goed leerplan wilt maken? De nieuwe curriculumwaaier van SLO geeft structuur en zorgt voor een kwaliteitscheck, zo blijkt uit de ervaring van docenten.
"ICT wordt nog te veel gezien als alleen maar een middel. ICT en met name digitale geletterdheid zijn ook een doel op zich." Dat zegt onderwijskundige Joke Voogt, bijzonder hoogleraar ICT & Curriculum aan de Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en lector Onderwijsinnovatie en ICT aan de Hogeschool Windesheim. Zowel in Amsterdam als in Zwolle houdt ze zich bezig met de relatie tussen ICT en het curriculum.
Sport spreekt veel vmbo-leerlingen aan. In de vernieuwde bovenbouw basis-kader zoeken veel scholen naar manieren om recht te doen aan dit soort interesses en talenten. Een praktische handreiking geeft voorbeelden van sportieve leerarrangementen: van een enkel keuzevak tot en met een complete leerlijn.