Zoeken
verfijn de resultaten
SLO heeft een instrument ontwikkeld dat scholen helpt hun visie over burgerschap te (her)ontwikkelen en te verankeren in bestaand beleid.
In het leren worden eigen keuzes van de leerling steeds belangrijker. Maar echt participeren - meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat nu en later zullen doen als lid van de maatschappij - gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school?
In deze trendanalyse schetsen we enkele ontwikkelingen die een rol spelen bij het ontwerpen van een landelijke leerplankader voor burgerschapsonderwijs.
Het Burgerkaartenspel is een instrument dat scholen kan helpen rond het thema Burgerschap goede vragen te stellen. Hoe geef je vorm aan burgerschap op jouw school? Hoe zorg je ervoor dat je aan de nieuwe eisen van de wet en de Inspectie voldoet? Het burgerkaartenspel zet je aan het denken over de doelen die je als school of als schoolorganisatie wilt nastreven, maar ook over de leeractiviteiten, lessen en leerlijnen die je wilt opzetten, uitvoeren en evalueren.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.
Deze publicatie bevat bouwstenen die door het ontwikkelteam Burgerschap zijn opgeleverd. Ze zijn het eindproduct van het programma Curriculum.nu. SLO heeft daaruit een selectie gemaakt. Deze zeven bouwstenen bevatten de kern van burgerschap en sluiten aan bij de wettelijke burgerschapsopdracht. Het volledige leerplanvoorstel met de visie en elf bouwstenen vind je op: curriculum.nu/voorstellen/burgerschap
Sinds augustus 2021 is de nieuwe wet Verduidelijking van de burgerschapsopdracht van kracht. Deze wet beschrijft specifieker dan voorheen wat er van scholen wordt verwacht rondom burgerschap. Scholen vroegen SLO ook naar een voorbeeld van een doorgaande leerlijn voor burgerschap. Deze vier kaarten beschrijven waar scholen ten minste doelgericht en samenhangend aandacht aan moeten besteden.
Artikel over democratisch burgerschap en rekenen-wiskunde. Het vormgeven van onderwijs voor burgerschap kan het
beste gebeuren in samenhang met andere leergebieden.