Zoeken
verfijn de resultaten
Hier vind je concrete handreikingen om de basisvaardigheden rekenen-wiskunde van leerlingen te versterken.
Pilotscholen tweetalig primair onderwijs mogen door. TPO wordt mogelijk voor alle scholen na de wetwijziging.
De praktijkgerichte examenprogramma’s voor het havo worden stapsgewijs doorontwikkeld om te leren welke consequentie deze vakken hebben voor de scholen en de doorstroommogelijkheden van leerlingen. Havo-scholen kunnen sinds 2022-2023 praktijkgerichte programma(‘s) als schoolexamenvak in hun onderwijsaanbod opnemen, en hebben daarbij de keuze tussen twee varianten Technologie en Maatschappij van 120 studielastuur die door SLO zijn ontwikkeld met scholen. De beide kleine programma’s kunnen met twee cohorten (22-23, 23-24, 24-25), onder voorwaarden worden beproefd. De ervaring van scholen met twee cohorten is nodig om in een cyclisch proces de examenprogramma’s door te ontwikkelen, af te stemmen op elkaar en andere curriculumontwikkelingen én te verbeteren. De verwachting is dat de praktijkgerichte programma's in mei 2026 vastgesteld worden.
Vanaf 2023-2024 ziet het tijdspad er als volgt uit:
Kleine variant | Grote variant | |
---|---|---|
2023-2024 |
Cohort 1 leerjaar 5 |
Cohort 1 leerjaar 4 |
2024-2025 | Cohort 2 leerjaar 5 | Cohort 1 leerjaar 5 Cohort 2 leerjaar 4 |
2025-2026 | Cohort 2 leerjaar 5 | |
2026 | Vaststelling examenprogramma's | Vaststelling examenprogramma's |
De ontwikkeling van praktijkgerichte programma’s wordt afgestemd met ontwikkelingen die gelijktijdig lopen zoals de actualisatie van examenprogramma’s.
Het vak O&O bestaat op havo en vwo. In het vak O&O ligt, vergeleken met de pgp-T, de nadruk sterker op de natuurwetenschappelijke en technologische concepten, denkwijzen en vakvaardigheden. LOB is in het pgp-T havo sterk gepositioneerd doordat alle loopbaancompetenties als eindtermen in het examenprogramma zijn verwerkt. In het vak O&O maakt LOB onderdeel uit van het bredere domein van zelfontwikkeling.
In de kern gaat het bij praktijkgerichte programma’s voor het havo om brede interdisciplinaire vakken om leerlingen voor te bereiden op keuze en overstap naar het vervolgonderwijs. Bij het concept-schoolexamenvak Praktijkroute havo-Educatie (120 studielasturen) krijgen havisten de gelegenheid om zich te oriënteren op het beroep van leraar en het werkveld educatie.
Ja, in januari 2025 is er een gelegenheid om vanaf schooljaar 2025-2026 onder voorwaarden in te stappen of dat schooljaar als voorbereidingsjaar te gebruiken.
Ja, dat is een belangrijke voorwaarde van de subsidie. Mocht je vestiging dit schooljaar nog niet direct zijn gestart met het aanbieden van het conceptexamenprogramma als schoolexamenvak, maar 2024-2025 hebben gebruikt als voorbereiding om het eerstvolgende schooljaar te starten met leerlingen in het vierde leerjaar van het havo, let dan goed op! Het is belangrijk dat je komend schooljaar start met het aanbieden van het programma aan leerlingen in het vierde leerjaar. Dit betekent niet per se dat alle beoogde leerlingen in 2025 moeten beginnen. De school kan er ook voor kiezen om met een gericht aantal leerlingen te beginnen en dat gaandeweg op te schalen. Wel is belangrijk dat er wordt begonnen met een groep leerlingen. De pilot is er namelijk ook op gericht om te monitoren of deze vakken uiteindelijk als schoolexamenvakken kunnen dienen. Hiervoor is informatie vanuit leraren en leerlingen cruciaal, daarom is het een subsidievoorwaarde.
Als blijkt dat een school geen leerlingen examens heeft laten doen in een praktijkgericht programma gedurende het doorontwikkeltraject, wat gecontroleerd kan worden uit de gegevens van DUO, dan wordt de helft van het subsidiebedrag teruggevorderd.