Zoeken
verfijn de resultaten
Verbreden, verdiepen, verbinden. Het klinkt misschien abstract, maar het zijn kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo. Dat zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het vernieuwende onderwijsprogramma ontwikkelen. Samen met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen in een dynamisch en spannend proces.
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
De tijdelijke sluiting van schoolgebouwen en de periode van onderwijs op afstand benadrukken het belang van digitale geletterdheid van leerlingen. SLO adviseert scholen het momentum vast te houden, nu hun visie op onderwijs in digitale geletterdheid verder vorm te geven en volgende stappen te zetten. De geleerde lessen uit het Praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid kunnen daarbij helpen.
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
Hans Vogelzang is al 28 jaar docent scheikunde, ANW en NLT op scholengemeenschap Greijdanus. Met veel plezier, maar hij wilde meer. Hans wil dat leerlingen zich ontwikkelen tot stabiele burgers, die zich prima staande kunnen houden in de samenleving. Hij is daarom naast docent ook auctor en inspireert collega’s om het thema brede vorming een vaste plek in het schoolcurriculum te geven. SLO-leerplanontwikkelaars Talita Groenendijk en Geesje van Slochteren interviewden Hans over zijn rol als auctor.
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
Elk jaar doen honderden docenten met een deel van hun havo/vwo-leerlingen mee aan de bèta-olympiades die SLO in Nederland coördineert. Bijvoorbeeld omdat zo’n wedstrijd een leuke manier is om schoolvakken anders te leren kennen. Omdat leerlingen hierdoor een beter beeld krijgen van vervolgopleidingen en beroepen. Of - voor de echte toppers - om een plek in de landelijke of internationale eindronde te bemachtigen. “Sommige leerlingen krijgen vleugels.”
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
In 2015 zijn via nieuwe examenprogramma’s de inhouden van de verschillende wiskunde vakken in de bovenbouw havo/vwo vernieuwd. Mede naar aanleiding van Curriculum.nu is er de mogelijkheid om nu ook de vakkenstructuur te vernieuwen. Samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) deed SLO onderzoek naar de wensen in het onderwijsveld. Bevraagd werden leraren, decanen, docenten in het vervolgonderwijs, schoolleiders en natuurlijk leerlingen. Maar liefst 2.189 leerlingen vulden de vragenlijst in. Een gesprek met twee projectuitvoerders, Petra Hendrikse (SLO) en Wim Caspers (NVvW).
Artikel uit SLO Context VO juni 2021