Zoeken
verfijn de resultaten
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Maar hoe bepalen schoolleiders en docenten de juiste interventies? ‘Kijk of er sprake is van achterstanden of vertraging en durf vervolgens keuzes te maken in het curriculum’ is de kern van het advies van SLO. Om scholen en docenten bij passende keuzes voor hun school en hun leerlingen te ondersteunen, heeft SLO haar handreikingen en relevante tools gebundeld op www.slo.nl/npo.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien juni 2021
In 2018 werd het vak management en organisatie (M&O) in havo 4 en vwo 4 vervangen door het vak bedrijfseconomie. Leerlingen van havo 5 en vwo 6 hebben dit jaar voor het eerst het centrale examen bedrijfseconomie gemaakt. Hoe bevalt het nieuwe vak en wat zijn eventuele knelpunten? Docenten Saskia Troost, Judith Simpelaar en Marjolein van Heezik-Davits in gesprek met oud-SLO'er Marc den Elzen over hun ervaringen.
Artikel uit TEO 2021, nummer 4
Met artikelen over o.a. samenhang in vakken, schrijfonderwijs en rekenonderwijs.
Met artikelen over o.a. praktijkgericht programma vmbo, olympiades en digitale geletterdheid.
Als Lissa Brugmans bij wereldoriëntatie de Tweede Wereldoorlog behandelt, geeft ze tegelijkertijd les in rekenen en taal. Haar leerlingen vinden deze manier van les krijgen geweldig: “Ze staan allemaal aan.” Ook Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-SLO'er, is groot voorstander van het aanbrengen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen. Met collega’s en het onderwijsveld heeft ze een stappenplan Kansen voor samenhang ontwikkeld waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021