Zoeken
verfijn de resultaten
Deze fase van de lees- of schrijfles heeft een evaluatief karakter. Samen met de leerlingen gaat de leraar na of de leestaak of schrijftaak naar behoren is uitgevoerd.
De werkwijzen vormen de basis van de manier waarop technici, wetenschappers en ingenieurs werken. Deze werkwijzen zijn geformuleerd als activiteiten.
De werkelijkheid is vaak heel complex, maar bij onderzoek hoef en kun je niet alles tegelijk bestuderen. Dat is een reden waarom modellen worden gebruikt in de (natuur)wetenschappen.
Onderzoeken is een verzameling van activiteiten die in samenhang kunnen optreden, maar ook als afzonderlijke activiteit voorkomen en zinvol zijn, zoals waarnemen, meten, voorspellen, uittesten, gegevens verwerken en rapporteren.
Informatievaardigheden beslaan de volgende twee punten:
1. Informatie van anderen zoeken, beoordelen en gebruiken
2. Omgaan met grafische weergaven en schema’s
Kennis hanteren in redeneringen, zoals verklaringen, conclusies en argumentaties.
In een waardering of oordeel kennis, waarden en emoties onderscheiden en afwegingen daartussen maken.
In deze werkwijze gaat het om "het correct en geroutineerd kunnen toepassen van een aantal voor het vak relevante rekenkundige en wiskundige vaardigheden bij vakspecifieke probleemsituaties".