Zoeken
verfijn de resultaten
Richtlijnen voor het afnemen en evaluatie van het examen onderdeel fictie in het vmbo examen Nederlands.
introductie en algemene informatie over het schoolexamen bedrijfseconomie havo/vwo
Hier vindt u informatie over:
aandachtspunten bij de vernieuwing van de examinering in het centraal examen en in het schoolexamen; de overeenkomsten en verschillen tussen de examenprogramma's havo en vwo; de toegestane hulpmiddelen; de verdeling van de stof over het centraal examen en het schoolexamen.
De eindtermen die in het schoolexamen zeker aan bod moeten komen, zijn van een toelichting en suggesties voorzien. Belangrijk: deze suggesties zijn niet bindend. Inspiratie is onder andere gehaald uit materiaal dat docenten, methodeschrijvers, uitgevers, toetsontwikkelaars, vakdidactici en vakinhoudelijke verenigingen hebben ontwikkeld.
In 2004 is op voorstel van de KNAW en het Nederlands Platform voor Natuurkunde aan de minister van OCW voorgesteld om een Commissie Vernieuwing Natuurkundeonderwijs in te stellen. Deze commissie kreeg de opdracht om te adviseren over een fundamentele vernieuwing van de natuurkunde in de profielen N&G en N&T van havo/vwo.
Het vak natuurkunde is een verplicht vak in het profiel Natuur en Techniek (N&T). Het neemt daar zijn plaats in naast wiskunde B, scheikunde en één profielkeuzevak, te kiezen uit: informatica, biologie, NLT (Natuur, Leven en Technologie) en wiskunde D.
Met het aantal studielasturen (SLU) wordt aangegeven hoe zwaar een vak weegt in het vakkenpakket van de leerling. Dit aantal uren (géén lesuren) omvat alle activiteiten die nodig zijn om je in dit vak te bekwamen, dus lessen, huiswerk, practica, excursies, praktische opdrachten, het lezen van literatuur, etc. De totale studielast voor een leerling is ingezet op 40 (weken) x 40 (uur per week): dus ca. 1600 uur. Een havoleerling heeft dan totaal 3200 slu, een vwo-leerling 4800 slu, verspreid over de bovenbouwjaren.