Zoeken
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 12633
Een tijdje was er sprake van dat ‘persoonsvorming’ deel uit zou gaan maken van het beoogde kerncurriculum voor het funderend onderwijs. Naast ‘vaardige’ studenten of werknemers en ‘waardige’ burgers, zou onderwijs, aldus Paul Schnabel c.s., ook ‘aardige’ mensen moeten helpen voortbrengen. Op aangeven van de confessionele partijen is dit onderdeel inmiddels uit de plannen voor een eventuele curriculumherziening geschrapt. Persoonsvorming is sterk verbonden met vragen naar het hoe en het waartoe van onderwijs. In Nederland kun en moet je dat, aldus de Kamer, op schoolniveau, en dus niet landelijk, willen regelen.
7 december 2017
Wilmad Kuiper en Elvira Folmer van SLO over tien jaar vernieuwing van de bèta-examenprogramma's.
10 april 2018
Wat betekent vernieuwingsonderwijs voor het leergebied bewegen en sport? Veel van wat we de lezers voorschotelen gaat over vernieuwing in en rond het bewegingsonderwijs. Met de discussie over de grote curriculumherziening Curriculum.nu kwam een andere invalshoek in beeld. Namelijk die van scholen die niet speciaal voor bewegen en sport aan het vernieuwen zijn, maar als hele school. Daar willen we nu de aandacht eens op vestigen.
30 april 2018
Leernetwerkdag Formatief evalueren. Hoe je met de cyclus van formatieve evaluatie de groei van leerlingen inzichtelijk maakt.
28 augustus 2018
Vanaf schooljaar 2018/2019 verdwijnt het havo- en vwo-vak management & organisatie (M&O), om plaats te maken voor het landelijke examenprogramma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid. Deze vernieuwingsslag maakt het vak concreter, zorgt voor een duidelijke link tussen bedrijven en particulieren en zet financiële zelfredzaamheid van leerlingen centraal.
6 november 2017