Zoeken
verfijn de resultaten
Hoe haal je de wereld in je klas? Dit vraagt om met een andere bril naar je les kijken. Tijdens de Conferentie Talen en Wereldburgerschap van Nuffic laat je je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van wereldburgerschap, meertaligheid en Engels vanaf groep 1.
Het VO-congres op 28 september 2023 wordt georganiseerd door de VO-raad en staat in het teken van ‘Ruimte voor leiderschap’. Dit jaar wordt er met elkaar onderzocht hoe we in de waan van de dag toch ruimte voor leerlingen, leraren en voor onszelf kunnen creëren en wat voor bijzonders dat oplevert. SLO is congrespartner van het VO-congres.
Op dinsdag 3 oktober organiseert het Netwerk taalrijk onderwijs vo een webinar van 15.30-17.00 uur.
De Taalunie organiseert op 14 en 15 december een implementatieconferentie, deze keer met het thema 'Iedereen taalcompetent'. De conferentie biedt deelnemers de mogelijkheid om samen te werken aan de verdere implementatie van taalcompetentie in de onderwijspraktijk.
Sinds kort is de burgerschapsopdracht aangescherpt. De inspectie houdt toezicht of scholen deze opdracht uitvoeren. Dit betekent dat er beleid moet worden ontwikkeld en de burgerschapsinhouden moeten worden geïmplementeerd op school. In de interactieve workshop 'Implementatie burgerschap' van SLO'er Johan van Driel wordt nagedacht over hoe je een schooleigen visie om kan zetten in concreet beleid.
In november 2023 presenteert de SLO de nieuwe kerndoelen burgerschap. Van oudsher hoort geschiedenisonderwijs daaraan bij te dragen. Hoe zorgen we ervoor dat dit zo blijft? Tijdens de nascholingsdag geschiedenis van ICLON worden een aantal thema's behandeld rond burgerschap in de geschiedenisles.
Tijdens deze dag zijn er plenaire lezingen en word je geïnformeerd over alle actuele ontwikkelingen. Daarnaast is er keuze uit verschillende interactieve en informatieve workshops over diverse onderwerpen. Zo geeft SLO'er Stanja Oldengarm een workshop over het prioriteitenspel, dat als doel heeft een schoolteam onder leiding van de rekencoördinator een diepgaand gesprek te laten voeren over het reken-wiskundeonderwijs aan de rekenaars op de eigen school. Met de opbrengst kan een team komen tot een gedeelde visie en beleidsprioritering.
Tijdens deze vakbijeenkomst van AlfaGammapartners laat SLO'er Johan van Driel tijdens een workshop zien hoe je samenhang kunt aanbrengen tussen geschiedenis en taal (vooral de vaardigheid schrijven en in het verlengde daarvan ook lezen).
Deze masterclass is bedoeld voor iedereen die schoolteams begeleidt bij de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs.
Deze masterclass is bedoeld voor iedereen die schoolteams begeleidt bij de implementatie van digitale geletterdheid in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.