Zoeken
verfijn de resultaten
Mitchell Rikken (18 jaar, 5 vwo) uit Arnhem van het Lyceum Elst is de winnaar van de 43e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 27 mei t/m 3 juni bij Dow in Terneuzen. Niels Manning (19 jaar, 6 vwo) van het Ubbo Emmius, locatie Stationslaan in Stadskanaal behaalde de tweede prijs. Derron van Os (16 jaar, 6 vwo) van het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht werd derde, Joran de Ridder (16 jaar, 6 vwo) van het Porta Mosana College in Maastricht werd vierde en de vijfde plaats ging naar Gijs van Helsdingen (18 jaar, 6 vwo) van het Pax Christi College in Druten. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 2500 scholieren mee. Aan de finale hebben 19 leerlingen deelgenomen; 13 uit 6 vwo en 6 uit 5 vwo.
Terecht wordt geconstateerd dat er op het gebied van basisvaardigheden ruimte is voor verbetering. SLO is dan ook blij met de aandacht voor basisvaardigheden. Wel ziet SLO dat de problemen en oplossingen op het gebied van basisvaardigheden genuanceerd liggen. Ook moeten basisvaardigheden in alle vakken terugkomen en moet er geïnvesteerd worden in de kennis en kunde van de leraar. Dat stelt SLO in een brief aan de Tweede Kamer voorafgaand aan het debat over het masterplan basisvaardigheden vanavond.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 23 september een subsidie aanvragen voor het verbeteren van de basisvaardigheden op hun school. De subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden, waarmee de overheid scholen wil ondersteunen met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Afgelopen voorjaar is door zeven vo-scholen en twee hbo-instellingen de Praktijkroute havo-Educatie ontwikkeld. Er ligt nu een conceptexamenprogramma voor de bovenbouw havo. We zijn op zoek naar pilotscholen die daarmee aan de slag willen gaan. Tijdens de online informatiebijeenkomst vertellen we je er meer over.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
Ook dit jaar is SLO vriend van de Nationale Onderwijs week. Van 3 tot en met 7 oktober krijgt het onderwijs een podium om al het moois dat er in de sector gebeurt te delen. Dit jaar is het thema: Lang leve leren! En om dit thema kracht bij te zetten, organiseert SLO op woensdag 5 oktober (de Dag van de Leraar) twee activiteiten in Amersfoort: de SLO-kennismiddag ‘De basis voor goed onderwijs’ en de uitreiking van de Nationale Onderwijstalenten.
Leslie en Almer zijn de nationale onderwijstalenten van 2022
Bij de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Dat bleek ook gisteren weer tijdens de uitreiking van de Nationale Onderwijstalenten. Wij feliciteren Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp met het winnen van de Nationale Onderwijstalentenprijs.
In het bewegingsonderwijs draait het om leren deelnemen aan beweegsituaties. Het is een proces waarin je als beweger leert wat je kunt, waar je goed in bent, wat je (niet) leuk vindt en waarom, wat je spannend vindt, waar je benieuwd naar bent, hoe anderen naar jou kijken als beweger/sporter.