Zoeken
verfijn de resultaten
Welke ruimte hebben vmbo scholen voor het maken van inhoudelijke keuzes en voor de planning van het schoolexamen?
Een visie op toetsing en examinering, in samenhang met de onderwijskundige visie. Zo'n visie op toetsing en examinering beschrijft de bij de school passende kijk op toetsing, schoolexaminering en de borging van de kwaliteit. Daarbij kan een school veel eigen keuzes maken.
Elke schoolexamentoets (SE-toets) is van goede kwaliteit. Daarom moet elke SE-toets ontwikkeld, afgenomen en beoordeeld worden conform gestelde kwaliteitseisen in de school. Denk aan validiteit, betrouwbaarheid, uitvoerbaarheid en transparantie.
Een schoolexamentoets is een afsluitende toets. De leerlingen laten zien waartoe zij in staat zijn. Tijdens de toetsafname is dus sprake van een examensituatie en geen onderwijssituatie.
Bij het beoordelen van het werk van leerlingen gebruikt de docent een correctievoorschrift. Het vaststellen en vastleggen van de beoordeling gebeurt op een transparante wijze.
Vanuit een visie op toetsing en examinering wordt structureel gewerkt aan een kwaliteitsborging van het schoolexamen. Daarbij wordt gekeken naar het schoolexamen als geheel, de afzonderlijke toetsen en de wijze waarop kwaliteit geborgd wordt (het proces).
Vakoverstijgende voorbeelden waarbij samenwerken, zelfevaluatie en zelfregulatie centraal staan.
Vakoverstijgende voorbeelden waarbij samenwerken, zelfevaluatie en zelfregulatie centraal staan.
Hier vind je allerlei uitwerkingen voor de vakken kunst algemeen en de afzonderlijke kunstvakken.