Zoeken
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 12667
SLO is het landelijke expertisecentrum voor leerplanontwikkeling. Hier werken experts en leraren samen aan leerplannen, handreikingen en goede voorbeelden voor ons onderwijs. Hoe kijken ‘onze hoeders’ van het curriculum naar de ontwikkelingen op het gebied van toetsing en examinering?
30 november 2017
Een tijdje was er sprake van dat ‘persoonsvorming’ deel uit zou gaan maken van het beoogde kerncurriculum voor het funderend onderwijs. Naast ‘vaardige’ studenten of werknemers en ‘waardige’ burgers, zou onderwijs, aldus Paul Schnabel c.s., ook ‘aardige’ mensen moeten helpen voortbrengen. Op aangeven van de confessionele partijen is dit onderdeel inmiddels uit de plannen voor een eventuele curriculumherziening geschrapt. Persoonsvorming is sterk verbonden met vragen naar het hoe en het waartoe van onderwijs. In Nederland kun en moet je dat, aldus de Kamer, op schoolniveau, en dus niet landelijk, willen regelen.
7 december 2017
Wilmad Kuiper en Elvira Folmer van SLO over tien jaar vernieuwing van de bèta-examenprogramma's.
10 april 2018
Wat betekent vernieuwingsonderwijs voor het leergebied bewegen en sport? Veel van wat we de lezers voorschotelen gaat over vernieuwing in en rond het bewegingsonderwijs. Met de discussie over de grote curriculumherziening Curriculum.nu kwam een andere invalshoek in beeld. Namelijk die van scholen die niet speciaal voor bewegen en sport aan het vernieuwen zijn, maar als hele school. Daar willen we nu de aandacht eens op vestigen.
30 april 2018
Leernetwerkdag Formatief evalueren. Hoe je met de cyclus van formatieve evaluatie de groei van leerlingen inzichtelijk maakt.
28 augustus 2018