Zoeken
verfijn de resultaten
Nellianne van Schaik is docent Nederlands op het Calvijn College in Goes. Zij stelde zich de afgelopen tijd de bovenstaande vraag en deelt met ons haar overwegingen. Leerplanontwikkelaar Gerdineke van Silfhout reflecteert erop.
Welke kansen zijn er voor taal en rekenen binnen wereldoriëntatie? Die vraag staat centraal tijdens studiedagen op de Willem van Veenschool in Katwijk. De leerkrachten ontdekken dat er buiten de methode veel te leren valt.
Ook curriculumontwikkeling kent z’n historie. Wat daarin wel en niet tot realisatie komt, volgt lang niet altijd het vooropgezette plan. Curriculumontwikkelaar Maarten Pieters doet daar op dit moment onderzoek naar.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen nog altijd een grote stap. Doorlopende leerlijnen dragen in belangrijke mate bij aan een soepele overgang. “Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als leraren de vakinhouden van de basisschool en middelbare school beter op elkaar laten aansluiten en leerlingen die ook als zodanig kunnen herkennen”, zegt leerplanontwikkelaar Frederik Oorschot.
Leerlingen mogen weer naar school. Na meer dan twee maanden online onderwijs zijn de rugzakken weer gepakt en mogen leerlingen de lokalen weer binnen. Hoe dat er precies uitziet binnen de anderhalvemetersamenleving, daar wordt nog over nagedacht. En er zijn andere vragen. Hoe pakken we de draad weer op, vanuit het curriculum gezien?