Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO voert periodiek trendanalyses uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
SLO organiseert op 7 maart 2024 een expertbijeenkomst in verband met de conceptkerndoelen Nederlands. Wij nodigen vakexperts en lerarenopleiders van harte uit voor deze bijeenkomst.
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.
Een vakvernieuwingscommissie werkt aan geactualiseerde examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo die de koers van het vak Nederlands voor jaren gaan bepalen.
Folkert Kuiken (procesregisseur), Mara Rooijmans (leraar) en Martine Wijngaarden (lid advieskring) vertellen hoe zij bijdragen aan deze herziening en lichten een tipje van de sluier op.
“Samenhang, integratie, betekenis, daar gaat het ons om. Dit is dé kans om dat mogelijk te maken.”
Dit boek biedt (aanstaande) docenten Nederlands een handreiking voor de vormgeving van hun onderwijs.
Deze special is een echt bewaarnummer met de belangrijkste tips, recente onderzoeken en voorbeelden van effectief schrijfonderwijs bij Nederlands en de moderne vreemde talen. Inclusief voorbeelden van goede schrijfopdrachten en valide beoordelingsmodellen. De special is ontwikkeld in een tweejarig leernetwerk door leraren Nederlands en Engels, taalexperts van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling en Cito.
Het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs. De publicaties zijn te downloaden.