Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit bewaarnummer staat vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en experts van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, praktijkvoorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
Formatief evalueren staat bij veel scholen prominent op de agenda. Soms vanuit toetsbeleid, omdat daar knelpunten worden gezien, soms vanuit schoolleiding of leraren, omdat men het onderwijs anders wil inrichten. Twee ervaren onderwijsprofessionals op het vlak van formatief evalueren delen hun ervaringen.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien oktober 2021
Een belangrijk doel van onderwijs is dat leerlingen zich bewust worden van wat ze al wel of nog niet weten en kunnen en dat ze meesturen bij hun eigen leerproces. We geven enkele voorbeelden hoe formatief evalueren daarbij kan helpen.
Uit NVOX 2021, nr 10.
In 2017 zette SLO in samenwerking met VO-Raad twee leernetwerken Formatief evalueren op. Tjoerd Zweije van CS de Hoven locatie Uilenhof en Michiel Dissel, Corine van den Boer en Ben Boon van Lek & Linge nemen deel aan de netwerken, om zo de formatieve ontwikkelingen op hun school te versterken. Twee scholen en deelnemers vertellen over hun eigen uitdagingen en de stappen die ze zetten in de uitdagende route op weg naar formatief werken.
Hoe kun je formatief evalueren toepassen in het leergebied Rekenen & Wiskunde? Hoe houd je zicht op wat leerlingen leren en hoe goed ze leerinhoud beheersen? En wat kun je doen om dat te verbeteren?
Veel docenten willen formatieve evaluatie inbedden in hun lespraktijk, maar hebben behoefte aan meer houvast hierbij. Hier vindt je inspirerende voorbeelden en uitwerkingen van en achtergrondinformatie bij formatieve evaluatie in de beroepsgerichte vakken.
Formatief evalueren biedt leraar en leerlingen inzicht in het leerproces. Voor leerlingen van 10-14-scholen is dat belangrijk bij het bepalen van hun route in hun schoolloopbaan.
Gesprek met leerlingen over doelen
Een infokaart geeft overzichtelijk informatie over één onderwerp. Deze infokaart (pdf, 480 kB) geeft inzicht in op welke wijze je samen met leerlingen aan leerdoelen kunt werken.
Leerdoelkaarten
Binnen het 10-14 onderwijs worden leerdoelkaarten ingezet. Hiermee gaan leraren in gesprek met leerlingen over leerdoelen.
Teamgids
Ben je lekker op weg met formatief evalueren in je lespraktijk en ben je toe aan verdieping? Dan is deze Teamgids iets voor jou en je team. In drie bijeenkomsten zoom je in op ‘verwachtingen verhelderen’ en leer je over het formuleren van heldere leerdoelen en succescriteria. We reiken je ook strategieën aan. En net zo belangrijk: je spreekt met elkaar af hoe je deze fase van formatief evalueren borgt in je lespraktijk.
Formatieve evaluatie is simpel gezegd het geven van feedback aan leerlingen met het doel het leren te ondersteunen.