Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Samen ontdekken welke misconcepties jullie als team hebben over formatief evalueren (FE) en hoe die het implementeren van FE in de weg kunnen staan.
Op IKC de Bosmark herontwerpen leerkrachten hun lessen om formatief evalueren in te bedden in hun lespraktijk. Dat gebeurt aan de hand van een denkraam, als hulpmiddel om de vijf fasen van formatief evalueren te expliciteren.
Hoe kunnen we aankomende leraren in primair, voortgezet en vervolgonderwijs kennis meegeven over formatief toetsen en hen hiermee tijdens de lerarenopleiding en in hun stages ervaringen laten opdoen? Een veelgehoorde vraag in de lerarenopleidingen. Lerarenopleiders van verschillende hogescholen en universiteiten ontwikkelden met SLO, expertisecentrum leerplanontwikkeling, een hoor- en werkcollegereeks over formatief toetsen.
Activiteiten van de leerkracht in de FE-cyclus. Vragenlijst over het toepassen van formatief evalueren in jouw lessen.
Deze set kaartjes met uitspraken helpt om het concept van formatief evalueren scherp te krijgen.
Formatief evalueren (FE) ondersteunt het leerproces en de ontwikkeling van kinderen. Deze naastlegger met tips bij elke stap van het cyclische proces van formatief evalueren, helpt leerkrachten in het po direct bij de voorbereiding om formatief evalueren te integreren in thema en leeractiviteiten.