Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Geesje van Slochteren werkt als curriculumontwikkelaar bij SLO. Daar houdt ze zich bezig met het versterken van het denken en handelen op het gebied van curriculumvraagstukken in de schoolpraktijk. SLO doet dat door met partners kennis op het gebied van curriculum te ontwikkelen en te delen. Dat er steeds meer behoefte is aan curriculumexpertise in het veld is duidelijk merkbaar, zeker met de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's die gaande is en de ontwikkeling van praktijkgerichte programma's in het vmbo.
Jongeren zien zichzelf vaak als behoorlijk digitaal geletterd. De praktijk wijst anders uit. Ook is er veel verschil tussen leerlingen. De thuissituatie kan een belangrijke rol spelen, maar ook de aandacht voor digitale geletterdheid tussen scholen loopt flink uiteen. Vanuit het Masterplan Basisvaardigheden wordt aandacht besteed aan dit leergebied. Voor scholen die nu aan de slag willen, ondersteunt SLO met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden. Daarnaast wordt er met het veld gewerkt aan kerndoelen voor digitale geletterdheid.
Een goed doordacht en actueel landelijk curriculum draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment wordt het curriculum in Nederland geactualiseerd. Vlak voor de zomer is de actualisatie van een groot deel van de vakken van de examenprogramma’s van start gegaan. Hierbij worden leraren, vakexperts en curriculumexperts betrokken in verschillende vakvernieuwingscommissies. Hoe loopt dit proces en hoe waarborg je de kwaliteit? Een interview met Jeroen Bron,
deelprogrammamanager kwaliteitszorg van het programma Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s bij SLO en Jolanda van der Ven, docente Nederlands en lid van de vakvernieuwingscommissie Nederlands.
Vanuit dit leerplankader zijn de leerlijnen en de handreiking voor het speciaal onderwijs ontwikkeld.