Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De multiculturele samenleving is een feit en integratie een noodzaak. Daarom zou interculturele competentie een onmisbaar onderwerp op de onderwijsagenda moeten zijn. Onder interculturele competentie verstaan we het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering. In deze publicatie wordt verslag gedaan van de resultaten van een verkennend onderzoek onder docenten moderne vreemde talen in Nederland naar de perceptie van dit begrip en de aandacht die aan de interculturele aspecten van het taalgebruik in de taallessen wordt besteed.
Deze verkenning is uitgevoerd om te bepalen welke ERK-niveaus toegevoegd kunnen worden aan de eindtermen van de moderne vreemde talen.
Op deze pagina's vind je informatie en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied over de moderne vreemde talen Arabisch, Italiaans, Russisch, Turks en Spaans, en in het vwo, sinds 2015, Chinees.
Wereldwijd wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde HSK examens om het Chinese competentieniveau van leerlingen in te schatten. Gestandaardiseerde examens op zes niveaus en wat is het EBCL-project (European Benchmarking Chinese Language project).
Naast de verplichte examendomeinen mag de vaksectie Chinees ook andere onderdelen naar eigen keuze toetsen in het eindexamen, al is dat niet verplicht. De cijfers voor deze onderdelen wegen dan mee in het eindcijfer voor het schoolvak Chinees.
De opgeleverde voorstellen zijn concepten. Resultaat van ruim 1 jaar ontwikkeling door leraren, vakexperts, curriculumexperts en advieskring.