Vaardigheden in het landelijke curriculum
7 oktober 2025
Wil je in je onderwijs aan de slag met vaardigheden? Dan vind je op deze site veel bruikbare informatie.
We hanteren de volgende indeling in vijf clusters van vaardigheden.

Wil je weten hoe we tot bovenstaande indeling zijn gekomen, lees dan de verantwoording daarvan.
Bovenstaande indeling wijkt af van de bekende eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden. Wil je weten hoe deze indeling zich verhoudt tot die eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden? Lees dan de vergelijking (pdf, 1.5 MB).
Wat zijn vaardigheden eigenlijk? En wat komt er allemaal bij kijken? Lees hierover meer via het menu aan de linkerkant van de pagina.
nieuws
- Curriculum en didactiek in actie: inzichten uit de oratie van Arthur Bakker11 november 2025
- De nieuwe kerndoelen: Hoe bereid jij je voor?6 november 2025
- Het curriculum verandert. Wat kun je wanneer verwachten?20 oktober 2025
- Denk mee over de nieuwe leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde7 oktober 2025
- Gezocht! Leraren en experts Engels en bewegen en sport voor ontwikkeling functionele kerndoelen (v)so1 oktober 2025
relevante SLO-publicaties
- Toelichtingsdocument definitieve conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo12 november 2025
- Schrijfonderwijs op peil15 september 2025
- Adviesrapport aanvullend implementatieadvies voor het gespecialiseerd onderwijs11 september 2025
- Stappenplan burgerschap9 september 2025
- Conceptexamenprogramma wiskunde maatschappij C&M – versie 2 – havo1 september 2025
toon meer
Leerplankundig thema
- actualisatie
- competentiegericht onderwijs
- curriculumontwerp
- curriculumtheorie & -ontwikkeling
- doorlopende leerlijnen en samenhang
- eindtermen
- kennisbasis
- kerndoelen
- landelijk beleid (macro)
- leerdoelen
- onderzoek / evaluatie
- onderzoeken
- praktische vaardigheden
- professionalisering van de leraar
- schoolbeleid (meso)
- talentontwikkeling
- vaardigheden
