Opdrachten natuurkunde
15 oktober 2024
Op deze pagina vind je zes opdrachten voor natuurkunde. Ze hebben betrekking op een of meer hogere denkvaardigheden. Ze zijn bedoeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
= Analyseren = creëren = Evalueren
Hogere denkvaardigheid | Omschrijving | Leerjaar | Niveau | Download |
---|---|---|---|---|
|
Lenzenstelsel In de onderbouw wordt de lenzenformule toegepast op een situatie met één lens. Maar de meeste optische instrumenten bestaan uit meerdere lenzen. Leerlingen analyseren in deze opdracht een formule voor een lenzenstelsel van twee lenzen. Mag je de sterktes van de individuele lenzen bij elkaar optellen om de sterkte te bepalen? |
3 | havo/vwo | |
| Het weer Het weer wordt altijd besproken in Nederland. Het is veranderlijk en daarom interessant voor onderzoek. In deze opdracht leren leerlingen iets alledaags door de dagelijkse weersvoorspellingen zelf te controleren via hun eigen waarnemingen en metingen. Leerlingen zoeken uit welke grootheden worden gemeten en met welke instrumenten dat wordt gedaan. Ze analyseren weerkaarten om te weten welke symbolen ze gebruiken. |
2 | vmbo-kgt | |
| Elektrische schakeling In de onderbouw van het vmbo leren leerlingen stroomkringen te maken met een spanningsbron en een of meerdere lampjes. In zo'n schakeling met meerdere lampjes staan de lampjes parallel of in serie geschakeld. Maar wat gebeurt er als in een schakeling meerdere lampjes zowel parallel als in serie worden geschakeld? Welke lampjes blijven branden bij een defect lampje en welke niet? En branden ze allemaal even fel of is er iets anders aan de hand? |
2 | vmbo-kgt | |
| De ligfiets In de onderbouw wordt er nog niet zoveel gewerkt met formules. Toch kunnen leerlingen hiermee uitgedaagd worden. In deze opdracht wordt leerlingen gevraagd om de snelheden te vergelijken die je kunt bereiken met een gewone racefiets en met een ligfiets. Met welke factoren moet je rekening houden? Welke snelheden kunnen bereikt worden? Hoe bereken je dat? |
3 | vmbo-kgt | |
De sneeuwpop Aan de hand van een Concept Cartoon verdiepen leerlingen zich in de vraag of een sneeuwpop eerder smelt met een jas aan, of zonder een jas. Elke leerling geeft een beargumenteerde oplossing of verklaring. Daarnaast bedenkt elk groepje leerlingen een experiment waarmee het verschijnsel onderzocht kan worden, voert het experiment uit en verbindt er een conclusie aan. |
2 | vmbo-kgt | ||
Muizenvalvoertuig Aan de hand van de ontwerpcyclus denken leerlingen na over het ontwerpen van een voertuig dat wordt aangedreven door een muizenval. Het voertuig moet zo ver mogelijk komen, het liefst verder dan de voertuigen die door andere groepjes zijn ontworpen. Aan deze opdracht kun je dus een wedstrijd koppelen. De uitwerking van de opdracht moet voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder een werkend prototype en een natuurkundige uitleg. |
3 | havo/vwo | ||
| Autarkisch huis Met zon- en windenergie binnen handbereik waren de mogelijkheden nog nooit zo groot om onafhankelijk energie te produceren. Dus bouw je eigen windmolen, leg je dak vol zonnepanelen en zorg voor een volledig geïsoleerd huis. Van oudsher wordt al gebruik gemaakt van hemelwater en grondwater, dus de watervoorziening kan ook geregeld worden. In deze opdracht ontwerpen leerlingen een zelfvoorzienende woning en maken daar een model van. |
3 | havo-vwo | |
| Hoezo vlieglawaai niet meetbaar? Aan de hand van een artikel in de Volkskrant buigen leerlingen zich over de meetbaarheid van vlieglawaai. Ze onderzoeken hoe een organisatie sinds 2004 de politiek probeert te overtuigen van de mogelijkheid om vliegtuiggeluid betrouwbaar te meten. Aan het eind van de opdracht geven leerlingen hun beargumenteerde mening. |
2-3 | havo/vwo | |
Wat is de beste energiebron? Leerlingen onderzoeken de voor- en nadelen van verschillende energiebronnen en vormen zich hierover een mening op basis van argumenten. Ze uiten hun mening in een discussie en reflecteren hierop door een artikel te schrijven. |
1-2 | vmbo |
Zie het antwoordmodel (pdf, 1.1 MB).