Analyse screeningsinstrumenten
1 maart 2021
Bij het versterken van het leerplankundig denken en handelen in de voor- en vroegschoolse educatie spelen leermiddelen en materialen een cruciale rol. Leermiddelen kunnen gezien worden als belangrijke 'dragers van het leerplan'.
Niet alleen is er een enorme groei in kwantiteit van leermiddelen, ook de diversiteit van het aanbod is groot. Naast vele andere leermiddelen zijn er diverse screeningsinstrumenten beschikbaar voor deze doelgroep.
Op verzoek van OCW heeft SLO doelen ontwikkeld voor jonge kinderen op het gebied van taal, rekenen en sociaal-emotioneel. SLO heeft hiermee in kaart gebracht wat kinderen aan het begin van groep 1 (eind van de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf) en aan het eind van groep 2 bereikt zouden moeten hebben, dan wel ervaring in moeten hebben opgedaan, om uiteindelijk met vertrouwen te kunnen starten in groep 3, op het gebied van taal, rekenen en sociaal-emotioneel. Vervolgens hebben we onderzocht in hoeverre deze doelen vóórkomen in veelgebruikte screeningsinstrumenten (observatielijsten en toetsen) voor jonge kinderen (2 tot 7 jaar).
Onderstaande lijst is géén totaal overzicht van alle verkrijgbare screeningsinstrumenten. Bovendien zijn sommige observatielijsten niet meer leverbaar (nml) maar nog wel in gebruik. Zie dit document voor een overzicht van alle leverbare kindvolgsystemen.
Onderstaande lijst is géén totaal overzicht van alle verkrijgbare screeningsinstrumenten. Bovendien zijn sommige observatielijsten niet meer leverbaar (nml) maar nog wel in gebruik. Zie dit document voor een overzicht van alle leverbare kindvolgsystemen.
Overzicht van geanalyseerde observatielijsten en toetsen
T = taal
R = rekenen
SE = sociaal-emotioneel
Titel | Jaar van analyse | Uitgever | Doelgroep | T | R | SE |
---|---|---|---|---|---|---|
Als kleuters leren tellen... | 2013 | Wizz-spel | PO 1-2 | x | ||
Als kleuters leren meten... | 2013 | CPS | PO 1-2 | x | ||
Bosos (pdf, 202 kB) | 2019 | Peuter-Kleuterpraktijk Ellen Voogt | PO 1-2 | x | x | x |
Cito Observatielijst peuters (pdf, 100 kB) | 2016 | Cito | Peuters | | | x |
Cito Rekenen voor peuters (pdf, 130 kB) | 2013 | Cito | Peuters | x | ||
Cito Rekenen voor kleuters (pdf, 150 kB) | 2013 | Cito | PO 1-2 | x | ||
Cito Taal voor peuters (pdf, 125 kB) | 2013 | Cito | Peuters | x | ||
Cito Taal voor kleuters (pdf, 130 kB) | 2013 | Cito | PO 1-2 | x | ||
Digikeuzebord leerlijnen (pdf, 375 kB) | 2020 | Fenom Onderwijsdiensten | PO 1-2 | x | x | x |
Doen, praten en bewegen | 2016 | CED-groep | Peuters | x | | x |
DORR Digi | 2019 | DORR onderwijs | PO 1-2 | x | x | x |
Horeb | 2016 | Van Gorcum | Peuters PO 1-2 |
x | x | x |
Inzichtelijk groep 1-2 (pdf, 400 kB) | 2020 | Inzichtelijk Onderwijs | PO 1-2 | x | x | x |
Kijk! 0-4 jaar (pdf, 146 kB) | 2016 | Bazalt | Peuters | x | x | x |
Kijk! groep 1-2 | 2013 | Bazalt | PO 1-2 | x | x | x |
Kleuterplein (tweede versie) (pdf, 429 kB) | 2019 | Malmberg | PO 1-2 | x | x | x |
Ko Totaal - Puk & Ko observatieinstrument (nml) (pdf, 164 kB) | 2013 | Zwijsen | Peuters | x | x | x |
Ko Totaal - Ik & Ko observatieinstrument (nml) (pdf, 141 kB) | 2013 | Zwijsen | PO 1-2 | x | x | |
Kind Observatie Registratie (Kaleidoscoop) (pdf, 202 kB) | 2016 | Nederlands Jeugdinstituut | Peuters PO 1-2 |
x | x | x |
Looqin PO (pdf, 147 kB) | 2019 | Onderwijs maak je samen | PO 1-2 | x | x | x |
Onderbouwd Online (pdf, 404 kB) | 2019 | Klassewerk | PO 1-2 | x | x | |
Ontwikkelingsvolgmodel Zeer jonge kinderen (pdf, 183 kB) | 2013 | Seminarium voor orthopedagogiek | Peuters | x | x | x |
Ontwikkelingsvolgmodel Jonge kinderen | 2013 | Seminarium voor orthopedagogiek | PO 1-2 | x | x | x |
ParnasSys leerlijnen leer- en ontwikkelingslijnen (pdf, 363 kB) | 2020 | Driestar Educatief | PO 1-2 | x | x | x |
Peuterplein (pdf, 639 kB) | 2016 | Malmberg | Peuters | x | x | x |
Pravoo Peutervolg- en hulpsysteem (nml) (pdf, 134 kB) | 2013 | Pravoo | Peuters | x | x | |
Protocol leesproblemen en dyslexie (pdf, 123 kB) | 2013 | Expertisecentrum Nederlands | PO 1-2 | x | ||
Rotterdamse Observatielijst Peuter Kleuter (nml) (pdf, 111 kB) | 2013 | Stichting De Meeuw | Peuters | x | ||
Sociale Competentie Observatielijst (pdf, 114 kB) | 2013 | Kwintessens | PO 1-2 | x | ||
Schatkist (pdf, 765 kB) | 2016 | Zwijsen | PO 1-2 | x | x | x |
Schatkist (derde editie) digiregie (pdf, 206 kB) | 2019 | Zwijsen | PO 1-2 | x | x | x |
Utrechtse getalbegriptoets - revised | 2013 | Graviant | PO 1-2 | x | ||
Viseon voor kleuters (pdf, 477 kB) | 2016 | Cito | PO 1-2 | | | x |