Nieuwe categorisering vaardigheden in het curriculum
17 september 2024
We gaan over op een nieuwe categorisering van vaardigheden, die de verbinding legt met kennis en vakinhouden. Wat eerder '21e-eeuwse vaardigheden' genoemd werd, was breed en vakoverstijgend.
In de figuur hieronder zie je de nieuwe categorisering en de relaties tussen de categorieën.
Meer informatie
Wil je meer weten? In het rechter menu op deze pagina vind je een paar teksten.
- Wil je weten wat er veranderd is? Download een vergelijking van de nieuwe categorisering met de eerdere 21e-eeuwse vaardigheden.
- Ben je benieuwd naar onze keuzes in de nieuwe categorisering? Download de beschrijving en verantwoording.
- Zoek je een verheldering van begrippen van leervaardigheden? Download de twee teksten daarover.
contactpersoon
nieuws
- Feestelijke afronding ontwikkelfase conceptexamenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken14 november 2024
- SLO publiceert kerndoelen voor het speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs7 november 2024
- SLO publiceert de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde14 oktober 2024
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal, een belangrijke stap voor dove en slechthorende leerlingen!14 oktober 2024
- Op weg naar een actueel bovenbouwcurriculum: conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo gepubliceerd14 oktober 2024
relevante SLO-publicaties
- Functionele kerndoelen rekenen en wiskunde (definitief concept) inclusief toelichtingsdocument7 november 2024
- Functionele kerndoelen Nederlands (definitief concept) inclusief toelichtingsdocument7 november 2024
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal14 oktober 2024
- Toelichtingsdocument conceptexamenprogramma’s moderne vreemde talen11 oktober 2024
- Toelichtingsdocument conceptexamenprogramma’s Friese taal en cultuur11 oktober 2024