Pro

9 september 2019

De producten van Passende perspectieven helpen scholen om een passend onderwijsaanbod vorm te geven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van taal en rekenen. Zo kunnen zij werken aan landelijke, hoge doelen, maar daarbij keuzes maken die passen bij het perspectief van de leerlingen.

Het praktijkonderwijs heeft een inspanningsverplichting om leerlingen referentieniveau 1F te laten bereiken. Voor leerlingen die kunnen doorstromen naar vervolgonderwijs is het zinvol als ook niveau 2F op onderdelen wordt behaald.

Vier doelgroepen

Passende perspectieven kent voor het praktijkonderwijs leerroutes voor vier verschillende doelgroepen die worden onderscheiden naar uitstroomperspectief:

  • Doelgroep A: uitstroom naar mbo en loonvormende arbeid met kwalificatie; zelfstandig wonen;
  • Doelgroep B: uitstroom naar loonvormende arbeid; zelfstandig wonen;
  • Doelgroep C: uitstroom naar beschermde arbeid; begeleiding bij wonen;
  • Doelgroep D: uitstroom naar arbeidsmatige dagbesteding; begeleide woonvormen.

Leerroutes taal en rekenen

Passende perspectieven biedt voor het praktijkonderwijs leerroutes taal en rekenen, met bijbehorende concretiseringen. Deze leerroutes sluiten aan bij leerroute 3 voor primair en speciaal (basis)onderwijs.

Doelenoverzichten voor taal en rekenen

Voor verschillende sectoren (consumptief, groen, logistiek, techniek, zorg&welzijn) waarvoor het praktijkonderwijs opleidt, zijn er doelenoverzichten ontwikkeld. Al deze producten zijn ook bruikbaar voor vso arbeid.

Lees hier een inspirerend artikel over de ervaringen van Praktijkonderwijs Parkstad Limburg om inspiratie op te doen voor het gebruik van de leerroutes.

Lees verder over taal of rekenen.