Clusters van vaardigheden in het landelijke curriculum

24 februari 2025

Onze indeling in vaardigheden bestaat uit vijf clusters. Hieronder kun je zien welke clusters dat zijn, hoe ze samenhangen en hoe ze zijn verbonden met kennis en vakinhouden.

We maken gebruik van de volgende indeling in vijf clusters van vaardigheden. Deze indeling past bij de geactualiseerde landelijke kerndoelen in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en de examenprogramma’s en eindtermen in de bovenbouw. De indeling omvat vijf clusters van vaardigheden en legt duidelijk de verbinding met kennis en vakinhouden.
In de figuur hieronder zie je de gemaakte indeling in clusters.

Indeling van vaardigheden
Indeling van vaardigheden in vijf clusters

Hieronder kun je per cluster doorklikken naar meer informatie daarover.

  1. Leervoorwaardelijke vaardigheden: sociaal handelen, samenwerken en leervaardigheden.
  2. Basisvaardigheden
    a. Basisvaardigheden van taal en basisvaardigheden van rekenen.
    b. Basisvaardigheden van digitale geletterdheid en burgerschap.
  3. Vakspecifieke vaardigheden
  4. Denkvaardigheden: analytisch, kritisch en creatief denken.
  5. Samengestelde vaardigheden: onderzoeken, ontwerpen en loopbaanvaardigheden.

Wil je meer weten over de verantwoording van deze nieuwe indeling in vaardigheden? Lees dan de verantwoording.

De nieuwe categorisering wijkt af van de bekende indeling in 21e-eeuwse vaardigheden. Voor een vergelijking tussen de nieuwe indeling en de indeling in 21e-eeuwse vaardigheden, zie Vergelijking nieuwe categorisering van vaardigheden met 21e-eeuwse vaardigheden (pdf, 1.5 MB).