Digigym lesvoorbeelden
SLO heeft samen met een school uit het voortgezet onderwijs, OSG Northgo uit Noordwijk, een aantal mogelijkheden voor het gebruik van digitale middelen tijdens bewegingsonderwijs ontworpen. Het gaat om ringzwaaien, een handbalachtig doelspel 3-2, volleybaloefeningen en volleybal 4-4.
Bij het ontwerp stond de praktische bruikbaarheid centraal evenals een leerplankundig consistent ontwerp van digigym, bedoeld voor een reguliere gymles in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In onderstaande filmpjes staan voorbeelden van instructie- en feedbackbeelden die worden ingezet bij het beter leren bewegen. Dit gebeurt zowel klassikaal, in groepjes als individueel bij leerlingen.
Introductievideo
Digigym-ontwerpen
Onderstaande video's zijn digigym-ontwerpen bij een eerste en derde klas. Op deze filmpjes worden videobeelden tijdens bewegingsonderwijs ingezet als instructie en als feedback. Bij video-instructie zijn er voorbeelduitwerkingen van het mastery- en coping-model. Bij videofeedback zijn er voorbeelden van het zelfobservatie- en highlight-model. In bijgevoegd lessenschema is overzichtelijk weergegeven welke opdrachten op de filmpjes terug te vinden zijn, of het gaat om feedback of instructie, en welke app en instellingen gebruikt zijn.
1. Strekhangzwaaien
2. Handbalachtig doelspel 3-2
3. Volleybaloefeningen
4. Volleybalspel 4-4
Instructiefilmpjes
1.3 Strekhangzwaaien*
2.1 Animatie handbal doelspel 3-2
3.3 Volleybal onderhands**
3.3 Volleybal onderhands vertraagd**
4.4 Animatie volleybalspel 4-4
* Bron: Turnen de bouwstenen
** Bron: VTC Woerden