Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Schrijfvaardigheid bevorderen in het hoger onderwijs; een vakspecifieke genregerichte benadering. Verslag praktijkzitting proefschrift Cindy Kuiper.
Met Ondernemend Leren (OL) wordt op het Pieter Groen in Katwijk al in de onderbouw de koppeling gemaakt tussen de eigen praktijk (ervaring) van de (havo)leerling en het 'schoolleren'. Op gestructureerde wijze wordt het leven van buiten de school naar binnen gehaald om het eigenaarschap bij (havo)leerlingen aan te jagen. De leerlingen leren om zelf de verantwoordelijkheid voor een vraagstuk te nemen en uit te werken richting een bij de praktijk passende oplossing.
In het Referentiekader doorlopende leerlijnen taal en rekenen is voor het hele onderwijs (van de basisschool tot het hoger onderwijs) vastgelegd wat leerlingen moeten kennen en kunnen als het gaat om Nederlandse taal en rekenen/wiskunde. Het gaat om basiskennis en -vaardigheden die voor alle leerlingen van belang zijn. Het doel van de invoering van een referentiekader voor deze basiskennis en -vaardigheden is een algemene niveauverhoging van het onderwijs.