Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 533
Suggestie les / lessenserie Een betoog over laaggeletterdheid Schooltype, leerjaar 5 vwo Tijdsinvestering 4 lessen Typering GLS lezen om te schrijven schrijven om te lezen genre/register centraal vertrekpunt inhoud andere vakken Leerlingen analyseren en gebruiken argumentatieve teksten om een ...
Behoort bij: Een betoog over laaggeletterdheid
5 januari 2017
Suggestie les / lessenserie Dat verzin je toch niet! Fictie en non-fictie Schooltype, leerjaar Leerjaar 1, hv Tijdsinvestering 2 lessen Typering GLS lezen om te schrijven schrijven om te lezen genre/register centraal vertrekpunt inhoud andere vakken Leerlingen schrijven korte teksten om fictie...
Behoort bij: Fictie non fictie
4 mei 2016
Aardrijkskunde Een reisverslag van St Louis naar Denver, 1898 Opdracht: 'Analyseren' 1. Inleiding Aardrijkskunde is een talig vak. Een tekst als bron kan zeer waardevol zijn. De tekst 'Een reisverslag van St Louis naar Denver' leent zich uitstekend voor een analyse-opdracht. De tekst dient als u...
Behoort bij: Lesbrief Aardrijkskunde Reisverslag Midden Westen
30 april 2015
De Opstand 2 Opdracht: analyseren en evalueren 1. Inleiding In deze opdracht bepalen leerlingen hoe belangrijk de rol van bepaalde personen en gebeurtenissen is geweest in de Opstand van de Nederlanden tegen Spanje. Vak g eschiedenis Schooltype/afdeling vmbo/havo/vwo Leerjaar k las 1 Tijdsinve...
Behoort bij: Lesbrief Geschieden De Opstand 2
30 april 2015
Egypte Opdracht: analyseren en evalueren 1. Inleiding In deze opdracht over het oude Egypte gaan leerlingen aan de slag met bronnen. Zij analyseren om te beginnen een aantal bronnen met de vraag welke bron of bronnen bruikbaar zijn voor het beantwoorden van een (gegeven) historische vraag. Daarn...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis Egypte
30 april 2015
Het weer Opdracht : Analyseren 1. Inleiding Het weer wordt altijd besproken in Nederland. Het is veranderlijk en daarom interessant voor onderzoek. In deze opdracht leren leerlingen iets alledaags door de dagelijkse weersvoorspellingen zelf te controleren via hun eigen waarnemingen en metingen. ...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Het weer
12 maart 2015
Hoezo vlieglawaai niet meetbaar? Opdracht : Evalueren 1. Inleiding Aan de hand van een artikel in de Volkskrant buigen leerlingen zich over de meetbaarheid van vlieglawaai. Daarvoor doen de leerlingen onderzoek naar de wijze waarop een organisatie sinds 2004 de politiek probeert te overtuigen va...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Hoezo vlieglawaai niet meetbaar
12 maart 2015
Muizenvalvoertuig Opdracht: ' Creëren en 'Evalueren' 1. Inleiding Aan de hand van de ontwerpcyclus denken leerlingen na over het ontwerpen van een voertuig dat wordt aangedreven door een muizenval. Het voertuig moet zo ver mogelijk komen, het liefst verder dan de voertuigen die door andere groepj...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Muizenvalvoertuig
12 maart 2015
Wat is de beste energiebron? Opdracht : Evalueren 1. I nleiding Leerlingen gaan van verschillende energiebronnen de voor- en nadelen onderzoeken en vormen zich hierover een mening op basis van argumenten. Zij uiten hun mening in een discussie en reflecteren hierop door het schrijven van een arti...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Wat is de beste energiebron
12 maart 2015