Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 6858
Marshallplan Opdracht: Analyseren en evalueren 1. Inleiding In een werkboek staat de volgende opdracht over het Marshallplan. Bron Een spotprent uit de westelijke bezettingszone van 17 juli 1947. Rechts op de tekening zie je Stalin in gesprek met een groepje kinderen. Het bijschrift luidt: Van d...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis Marshallplan
1 april 2015
A utarkisch huis Opdracht: Creëren 1. Inleiding Met zon- en windenergie binnen handbereik waren de mogelijkheden nog nooit zo groot als vandaag om onafhankelijk te zijn van energie. Dus bouw je eigen windmolen, leg je dak vol zonnepanelen en zorg voor een volledig geïsoleerd huis. Van oudsher wor...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Autarkisch huis
1 april 2015
De ligfiets Opdracht: a nalyseren 1. Inleiding In de onderbouw wordt nog niet zoveel gewerkt met formules. Toch kunnen leerlingen hiermee uitgedaagd worden, zeker als de context zich daartoe leent. In deze opdracht wordt leerlingen gevraagd om de snelheden die bereikt kunnen worden met een gewone...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde De ligfiets
1 april 2015
De sneeuwpop Opdracht : Creëren en 'Evalueren' 1. Inleiding Aan de hand van een Concept Cartoon verdiepen leerlingen zich in de vraag of een sneeuwpop eerder smelt mét een jas aan of zónder een jas. Een Concept Cartoon is de visuele presentatie van een alledaagse situatie. Vanuit verschillende g...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde De sneeuwpop
12 maart 2015
Elektrische schakeling Opdracht: a nalyseren 1. Inleiding In de onderbouw van het vmbo leren leerlingen stroomkringen te maken met een spanningsbron en één of meerdere lampjes. In zo'n schakeling met meerdere lampjes staan de lampjes óf parallel óf in serie geschakeld. Zij leren dat als in een s...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Elektrische schakeling
1 april 2015
Het weer Opdracht : Analyseren 1. Inleiding Het weer wordt altijd besproken in Nederland. Het is veranderlijk en daarom interessant voor onderzoek. In deze opdracht leren leerlingen iets alledaags door de dagelijkse weersvoorspellingen zelf te controleren via hun eigen waarnemingen en metingen. ...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Het weer
12 maart 2015