Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Op deze pagina vind je de handreikingen van de praktijkgerichte programma's gl en tl.
Alle leerlingen verdienen een onderwijsaanbod dat bij hun ontwikkeling past. Verwachtingen stellen heeft een sterke invloed op het behalen van de leerdoelen. Leg hierbij de lat niet te laag: heb en houd hoge verwachtingen voor de groep en de individuele leerling.
Is er bijvoorbeeld voor elke leerling iets te leren in de rekenles? Zijn de doelen die gesteld worden realistisch voor alle leerlingen? Ook voor leerlingen die meer aankunnen dan het 1S-niveau? Onder meer deze vragen zijn opgenomen in de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. De reflectiewijzer helpt schoolteams om in gesprek te gaan over het rekenonderwijs op hun school.
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
Leerprestaties kunnen positief of negatief beïnvloed worden door de verwachtingen die je als leerkracht, vaak onbewust, van leerlingen hebt. Het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) heeft een leidraad gepubliceerd met zes aanbevelingen om je onderwijs vorm te geven vanuit hoge verwachtingen.
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van het NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste vier uitgaves zijn nu gepubliceerd:
- Wees je bewust van je verwachtingen van leerlingen (pdf, 638 kB)
- Groepeer flexibel (pdf, 614 kB)
- Stel heldere leerdoelen (pdf, 270 kB)
- Zorg voor een positief klasklimaat (pdf, 172 kB)
Mindset en verwachtingen
De mindset van de leerling is een belangrijke factor bij het aanleren van en oefenen met basisvaardigheden. Vanuit het mindset-perspectief kunnen, met kleine aanpassingen in de lessen, reken-wiskundeblokkades aangepakt worden. Hierdoor werken zowel leerlingen als docenten met veel meer vertrouwen en plezier aan de basisvaardigheden die in het reken- en wiskundeonderwijs zo belangrijk zijn. De website van Greg Alpár en Marloes van Hoeve bespreekt voor het voortgezet onderwijs wat een mindset is, hoe een mindset fixed of growth kan zijn, en hoe docenten in hun wiskundelessen de mindset van leerlingen kunnen beïnvloeden.
Dit handboek voor begrijpend lezen in het basisonderwijs vertaalt inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar de dagelijkse lespraktijk.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.
Het schoolexamen heeft een afsluitend karakter. Het toetst onderdelen van de examenprogramma's op 'eindniveau'.