Zoeken
verfijn de resultaten
De producten van Passende perspectieven rekenen helpen vmbo-scholen om een passend onderwijsaanbod vorm te geven voor leerlingen die moeite hebben met rekenen en het vmbo binnenkomen met een rekenniveau onder 1F. Leerlingen die het vmbo afsluiten dienen in principe niveau 2F te beheersen. Voor leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg bestaat de mogelijkheid zich te richten op een lager niveau: 2A.
De producten van Passende perspectieven taal helpen scholen om een passend onderwijsaanbod vorm te geven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van taal. Zo kunnen zij werken aan landelijke, hoge doelen, maar daarbij keuzes maken die passen bij het perspectief van de leerlingen.
De producten van Passende perspectieven rekenen helpen scholen om een passend onderwijsaanbod vorm te geven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen. Zo kunnen zij werken aan landelijke, hoge doelen, maar daarbij keuzes maken die passen bij het perspectief van de leerlingen.
10-14 onderwijs is voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Leerlingen van groep 7 en 8 en leerlingen van klas 1 en 2 zitten samen op school. Primair en voortgezet onderwijs ontmoeten elkaar in 10-14.
Versnellen blijkt één van de beste manieren om leerlingen met een talent op jouw vakgebied uit te dagen.
Alle leerlingen verdienen een onderwijsaanbod dat bij hun ontwikkeling past. Verwachtingen stellen heeft een sterke invloed op het behalen van de leerdoelen. Leg hierbij de lat niet te laag: heb en houd hoge verwachtingen voor de groep en de individuele leerling.
Is er bijvoorbeeld voor elke leerling iets te leren in de rekenles? Zijn de doelen die gesteld worden realistisch voor alle leerlingen? Ook voor leerlingen die meer aankunnen dan het 1S-niveau? Onder meer deze vragen zijn opgenomen in de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. De reflectiewijzer helpt schoolteams om in gesprek te gaan over het rekenonderwijs op hun school.
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
Leerprestaties kunnen positief of negatief beïnvloed worden door de verwachtingen die je als leerkracht, vaak onbewust, van leerlingen hebt. Het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) heeft een leidraad gepubliceerd met zes aanbevelingen om je onderwijs vorm te geven vanuit hoge verwachtingen.
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van het NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. Met de recente toevoegingen zijn de aanbevelingen voor werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde nu compleet.
Elke aanbeveling start met een herkenbare praktijksituatie. Daarbij geven we een kort overzicht van wat de literatuur over deze situatie zegt. Wil je direct aan de slag? Daarvoor geven we concrete tips en inspiratie. Wil je meer weten? Klik dan door op de links in de aanbevelingen naar verdiepende artikelen en informatie.
- Wees je bewust van je verwachtingen van leerlingen (pdf, 638 kB)
- Groepeer flexibel (pdf, 614 kB)
- Stel heldere leerdoelen (pdf, 270 kB)
- Zorg voor een positief klasklimaat (pdf, 172 kB)
Mindset en verwachtingen
De mindset van de leerling is een belangrijke factor bij het aanleren van en oefenen met basisvaardigheden. Vanuit het mindset-perspectief kunnen, met kleine aanpassingen in de lessen, reken-wiskundeblokkades aangepakt worden. Hierdoor werken zowel leerlingen als docenten met veel meer vertrouwen en plezier aan de basisvaardigheden die in het reken- en wiskundeonderwijs zo belangrijk zijn. De website van Greg Alpár en Marloes van Hoeve bespreekt voor het voortgezet onderwijs wat een mindset is, hoe een mindset fixed of growth kan zijn, en hoe docenten in hun wiskundelessen de mindset van leerlingen kunnen beïnvloeden.
Magazine voor het primair onderwijs.
Met o.a.:
Nieuwe leerlijnen voor 10-14-onderwijs
Het Talent aan de slag met Curriculum.nu
Een podium voor het jonge kind
Basisschool De Zandberg geeft wereldoriëntatie op eigen wijze vorm