Zoeken
verfijn de resultaten
De invoering van praktijkgerichte examenvakken in het havo betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. Elke school dient zelf de vertaalslag te maken van een examenprogramma naar een onderwijsprogramma. De onderwijsprogramma’s en leermiddelen moeten op schoolniveau worden uitgewerkt, een vaksectie wordt samengesteld, de onderwijsorganisatie wordt aangepast, PTA’s worden uitgewerkt, schoolexamens worden ontwikkeld en docenten worden bijgeschoold etc. Op diverse scholen vraagt de invoering praktijkgericht programma havo om aanpassingen in de inrichting en inventaris van de school. Deze vertaling kent niet alleen schoolinterne aspecten, maar vraagt ook om afstemming met andere scholen in de regio, vervolgonderwijs en arbeidsmarkt.
De kleine examenprogramma’s zijn ontwikkeld op 120 studielastuur (voor de bovenbouw van het havo).
Als je een ontheffing ontvangt om een of beide praktijkgerichte programma’s in kleine variant aan te bieden zal het schoolexamenvak onderdeel zijn van het combinatiecijfer voor die havisten die het praktijkgerichte programma volgen. Dit betekent dat het combinatiecijfer naast CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk ook het eindcijfer van het praktijkgerichte examenvak bevat.
De grote examenprogramma’s zijn ontwikkeld voor 360 studielastuur (voor de bovenbouw van het havo).
Indien u een ontheffing ontvangt om een of beide vakken in grote variant aan te bieden kan het als profielkeuzevak of vak in het vrije deel worden aangeboden. Het schoolexamenvak Technologie kan aangeboden worden als profielkeuzevak in de profielen Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid. Het schoolexamenvak Maatschappij kan aangeboden worden als profielkeuzevak in de profielen Cultuur en Maatschappij en Economie en Maatschappij. De vakken kunnen desgewenst in het vrije deel van elke van de profielen worden aangeboden.
Analyse van het vraagstuk
Een infokaart geeft overzichtelijke informatie over één onderwerp. Deze infokaart (pdf, 515 kB) gebruik je als je met jouw team aan het curriculum wilt werken. Waar begin je dan en aan welke stappen moet je dan denken bij de ontwikkeling? Met deze infokaart onderzoek je jouw vraag en kijk je welk proces het beste bij je past.
Evaluatiematchboard - SLO
Het evaluatiematchboard geeft manieren waarop je het ontwikkelde product kunt toetsen.
Voor SLO is het noodzakelijk dat er met minimaal twee cohorten wordt geëvalueerd. Dat betekent dat het doorontwikkeltraject in schooljaar 2022-2023 is gestart en in ieder geval tot en met schooljaar 2025-2026 zal duren.
Het kleine programma is geschreven voor 120 studielasturen en valt onder het combinatiecijfer. Het kleine programma vervangt geen ander vak en komt naast de al aangeboden vakken.
Het grote programma is geschreven voor 360 studielasturen en kan als profielkeuzevak worden aangeboden (pgp-T bij de profielen N&T en N&G, pgp-M bij C&M en E&M) of desgewenst in het vrije deel van alle profielen.
Havo-scholen die deelnemen aan het doorontwikkeltraject krijgen financiële middelen om de praktijkgerichte programma’s vorm te geven en om dit te verduurzamen in de school. Hiervoor is in het voorjaar van 2023 een subsidieregeling (pdf, 608 kB) uitgewerkt. Op de site van DUS-I staat meer informatie over wanneer en hoe een havo-school zich hiervoor kan aanmelden.