Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 6093
De O pstand 4 Opdracht: Analyseren 1. Inleiding Deze opdracht maakt deel uit van een serie opdrachten die allemaal betrekking hebben op de opstand van de Nederlanden tegen Spanje. Vak Geschiedenis Schooltype/afdeling vmbo/havo/vwo Leerjaar k las 1 Tijdsinvestering Variabel (afhankelijk van de...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis De Opstand 4 levenslijn
30 april 2015
Egypte Opdracht: analyseren en evalueren 1. Inleiding In deze opdracht over het oude Egypte gaan leerlingen aan de slag met bronnen. Zij analyseren om te beginnen een aantal bronnen met de vraag welke bron of bronnen bruikbaar zijn voor het beantwoorden van een (gegeven) historische vraag. Daarn...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis Egypte
30 april 2015
Gerda Laqueur Opdracht : Creëren 1. Inleiding Deze opdracht heeft betrekking op ontwikkelingen en gebeurtenissen in Duitsland ten tijde van de Republiek van Weimar en het nationaalsocialisme. Een joods meisje, Gerda Laqueur, is direct na W.O.I zo kwaad op het verdrag van Versailles, dat zij hoop...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis Gerda Laqueur
12 maart 2015
Marshallplan Opdracht: Analyseren en evalueren 1. Inleiding In een werkboek staat de volgende opdracht over het Marshallplan. Bron Een spotprent uit de westelijke bezettingszone van 17 juli 1947. Rechts op de tekening zie je Stalin in gesprek met een groepje kinderen. Het bijschrift luidt: Van d...
Behoort bij: Lesbrief Geschiedenis Marshallplan
1 april 2015
A utarkisch huis Opdracht: Creëren 1. Inleiding Met zon- en windenergie binnen handbereik waren de mogelijkheden nog nooit zo groot als vandaag om onafhankelijk te zijn van energie. Dus bouw je eigen windmolen, leg je dak vol zonnepanelen en zorg voor een volledig geïsoleerd huis. Van oudsher wor...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Autarkisch huis
1 april 2015
De sneeuwpop Opdracht : Creëren en 'Evalueren' 1. Inleiding Aan de hand van een Concept Cartoon verdiepen leerlingen zich in de vraag of een sneeuwpop eerder smelt mét een jas aan of zónder een jas. Een Concept Cartoon is de visuele presentatie van een alledaagse situatie. Vanuit verschillende g...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde De sneeuwpop
12 maart 2015
Elektrische schakeling Opdracht: a nalyseren 1. Inleiding In de onderbouw van het vmbo leren leerlingen stroomkringen te maken met een spanningsbron en één of meerdere lampjes. In zo'n schakeling met meerdere lampjes staan de lampjes óf parallel óf in serie geschakeld. Zij leren dat als in een s...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Elektrische schakeling
1 april 2015
Het weer Opdracht : Analyseren 1. Inleiding Het weer wordt altijd besproken in Nederland. Het is veranderlijk en daarom interessant voor onderzoek. In deze opdracht leren leerlingen iets alledaags door de dagelijkse weersvoorspellingen zelf te controleren via hun eigen waarnemingen en metingen. ...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Het weer
12 maart 2015
Hoezo vlieglawaai niet meetbaar? Opdracht : Evalueren 1. Inleiding Aan de hand van een artikel in de Volkskrant buigen leerlingen zich over de meetbaarheid van vlieglawaai. Daarvoor doen de leerlingen onderzoek naar de wijze waarop een organisatie sinds 2004 de politiek probeert te overtuigen va...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde Hoezo vlieglawaai niet meetbaar
12 maart 2015
Lenzenstelsel Opdracht: ' Analyseren en Evalueren ' 1. Inleiding In de onderbouw wordt de lenzenformule toegepast op een situatie met één lens. Maar de meeste optische instrumenten bestaan uit meerdere lenzen. Deze combinatie van lenzen is bedoeld om zoveel mogelijk afbeeldingsfouten te compense...
Behoort bij: Lesbrief Natuurkunde lenzenstelsel
12 maart 2015