aan de slag

24 augustus 2023

Welke leeractiviteiten en materialen kan ik inzetten?

SLO heeft samen met scholen leeractiviteiten en bijbehorende materialen ontwikkeld. Ze staan voor je klaar om uit te proberen. Onderzoek welke aanpak en welke materialen het beste bij jou en je leerlingen passen. En bedenk dat het niet in beton is gegoten: pas het gerust aan.

Wil je eerst meer weten over het verhaal en de theorie achter de materialen? Kijk dan bij meer lezen.

De leeractiviteiten zijn:

  1. Begrippen leren kennen: leerlingen ontdekken samen de betekenis en samenhang van de executieve functies.
  2. In kaart brengen: leerlingen geven aan waar ze goed in zijn en welke vaardigheid ze willen ontwikkelen.
  3. De analyse: leerlingen ontdekken hoe het bij hen werkt.
  4. Ontdekken hoe het beter kan: leerlingen ontdekken strategieën om uit te proberen.

Overzicht van materialen waar je uit kunt kiezen

Het palet met executieve functies

Het palet komt in drie vormen:

  1. met de begrippen zoals ze in de theorie voorkomen; (pdf, 100 kB)
  2. met vereenvoudigde begrippen (pdf, 99 kB);
  3. met vragen (pdf, 106 kB).

Kies voor het palet dat past bij je leerlingen. Je kunt ook samen met je leerlingen een palet kiezen. Als je over meerdere schooljaren werkt aan het ontwikkelen van executieve vaardigheden is het leren van nieuwe moeilijke woorden geen probleem, omdat er voldoende tijd is om de begrippen uit te diepen en betekenis te geven.

Het gekozen palet kun je op een vierkante meter pvc drukken en daarna rond knippen.  Meer toelichting hierover.

De kaartenset waarmee leerlingen begrippen leren kennen

Een executieve functie bestaat uit meerdere onderliggende aspecten. Bijvoorbeeld emotieregulatie. Het gaat dan om:

  • rustig blijven in gespannen situaties, zoals ruzies of een toets;
  • rustig blijven als iets anders gaat dan verwacht;
  • gevoelens uitspreken als dat nodig is.

Er zijn twee kaartensets waaruit je kunt kiezen. Een set met alle onderliggende aspecten van een executieve functie op een kaartje zoals hierboven. En een set met elk aspect afzonderlijk op een kaartje. Werken met de tweede versie betekent dat er meer gesprek ontstaat, omdat er meer ruimte is voor interpretatie. Je kunt er ook voor kiezen beide versies uit te proberen.

Kaartjes per functie om te printen (pdf, 143 kB)

Kaartjes per functie (drukwerk) (pdf, 65 kB)

Kaartjes per afzonderlijk aspect om te printen (pdf, 301 kB)

Kaartjes per afzonderlijk aspect (drukwerk) (pdf, 130 kB)

Het analyse boekje

Dit boekje helpt de leerling nadenken over de eigen manier van werken en de oorzaken daarvan. Als de leerling zelf ongemak ervaart door de eigen werkwijze, helpt het boekje de leerling nadenken over hoe het eigen gedrag aangepast kan worden. De nadruk ligt op het persoonlijke verhaal van de leerling. Die kent zichzelf het beste en weet de echte reden waarom bijvoorbeeld een project niet loopt. Ook als de leerling zich er op dat moment nog niet van bewust van is.

In de digitale versie kunnen leerlingen eenvoudig en snel klikken van de ene naar de volgende opdracht. Maken ze graag aantekeningen in de kantlijn? Gebruik dan de geprinte versie.

Analyseboekje, digitale versie of printen (pdf, 714 kB)

Analyseboekje (drukwerk) (pdf, 2.4 MB)

Plan van aanpak

Waar wil een leerling graag de komende tijd over nadenken en stappen in zetten? Het antwoord op deze vragen legt de leerling vast in een plan van aanpak. (pdf, 533 kB) Ook hier geldt; pas het materiaal naar eigen inzicht aan.


met dank aan

  • Walterbosch College, Apeldoorn
  • Leerlingen van het Kempenhorst College, Oirschot
  • Cals College, Nieuwegein
  • Schravenlant Lyceum, Schiedam
  • Leerlingen van Het Stedelijk, Zutphen
  • Tabor College, Hoorn
  • Helen Parkhurst, Almere

Deelnemers expertmeeting:

  • Dr. J. Aarssen
  • Dr. L. van der Bolt
  • Drs. K van Geijn
  • Drs. D.J. Janson